Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Jak hubnout když chci zhubnout?

13. 7. 2007

Záleží na tom, jakým způsobem člověk zhubne?

Převládá domněnka, že při hubnutí ztrácíme tuk. Skutečnost však může být jiná – možná ztrácíme spíš vodu a svalovou tkáň. Před několika lety byl velice populární jistý druh léků na hubnutí. Ve skutečnosti se však jednalo o diuretika (močopudné léky).


Protože lidský organismus je ze 70 procent tvořen z vody, je relativně snadné jeho odvodněním odstranit také několik přebytečných kilogramů. Čísla na váze vypadala sice dobře, ale jen několik dnů. Organismus postupně ztracenou vodu nahradil a tím úbytek na váze znovu vyrovnal.


Konzumací nadměrného množství bílkovin lze dosáhnout podobného efektu. Přebytek bílkovin nutí játra vylučovat do krve hodně dusíkatých látek, které zvyšují vylučování vody z ledvinami. K odstranění zplodin metabolismu bílkovin potřebuje lidský organismus podstatně více vody než v případě sacharidů a tuků.


Některé rychlé redukční diety využívají právě tohoto efektu. Vysoký příjem bílkovin tak dokáže v krátké době způsobit dramatickou redukci váhy.


Tento způsob hubnutí je ovšem nebezpečný. Většina takových diet se proto provádí pod dohledem lékaře a ne déle než dva týdny. Po jejich ukončení je váha většinou příjemně nízká, ale s tím, jak si organismus ztracenou vodu postupně doplňuje, váhový úbytek mizí.

Vedlejší účinky rychlých redukčních diet

Rychlé redukční diety doporučují snížit denní energetický příjem na extrémně nízké hodnoty, kolem 2100 až 3300 kJ (500 – 800 kcal). Některé doporučují dokonce pouze 1300 až 1700 kJ (300 – 400 kcal).


Organismus reaguje na náhlé snížení energetického příjmu stejně jako v případě akutního hladovění. Začne využívat vlastní svalovou hmotu jako zdroj bílkovin. Pečlivým měřením bylo zjištěno, že úbytek na váze pochází jak ze ztrát tukové, tak i svalové tkáně.


Je třeba být opatrný! Ačkoli máte dojem, že jste zhubli například již 6 kg, ve skutečnosti jste ztratili 2,5 kg tukové tkáně, 0,6 kg svalové tkáně a 2,9 kg vody.


Pokud chcete opravdu držet redukční dietu, je potřebné zajistit takový energetický příjem, který organismu poskytne dostatek bílkovin a sacharidů k prevenci ztrát svalové tkáně. Pro průměrnou osobu to znamená nejméně 840 kJ (200 kcal) pocházejících z bílkovin (to představuje 50 g bílkovin denně) a dalších 2500 až 3300 kJ (600 – 800 kcal) ve formě sacharidů. Organismus nedokáže využít pouze tuk jako jediný zdroj energie.

Postupné, pomalé hubnutí je lepší

Ano, určitě. Ti, kdo se rozhodnou pro pozvolnou redukci váhy, ztrácejí v průměru asi půl až jeden kilogram týdně. Silně obézní jedinci mohou ztrácet ze začátku i více. Pomalé a postupné hubnutí má oproti rychlým a radikálním dietám řadu výhod.


Za prvé, neuvádí organismus do stavu akutního hladovění; za druhé riziko neúspěchu diety je menší; za třetí, pocit hladu je mírnější; navíc je i větší pravděpodobnost, že opravdu ztrácíte tuk, a ne něco jiného.


Nejdůležitějším aspektem pozvolného hubnutí však je, že poskytuje čas k vytvoření nových, zdravějších stravovacích návyků. Právě nově získané životní návyky poskytují reálnou šanci, že redukce hmotnosti bude trvalá.

Dáváte přednost rychlému hubnutí?

Tzv. jojo syndrom (opakované ubývání a přibývání na váze) je daleko horší, než kdyby hmotnost zůstala konstantní, byť třeba v pásmu obezity. Opakované hubnutí pomocí rychlých redukčních diet vede ke ztrátám svalové tkáně; když ale opětovně tloustnete, nabíráte především tuk a tím se podíl tukové tkáně ve vašem těle zvyšuje. Po několika neúspěšných pokusech o snížení váhy pak docílíte pouze zmnožení tukové tkáně v organismu.


K tomu, abyste rozhýbali tukovou tkáň, potřebujete menší množství energie než k rozhýbání svalové hmoty. Proto lidé s vysokým podílem tuku mají trvale bazální metabolismus. Vydávají na základní životní funkce trvale méně energie než ti, kdo mají tuku méně. Lidově se říká, že mají pomalý metabolismus. To může být důvodem, proč po každé redukční dietě rychleji přiberete anebo proč máte stále nadváhu, i když jíte méně než ostatní.


Dalším negativním aspektem opakovaného hubnutí je psychické strádání. Několik let trvající pocity selhání a ponížení zanechají hluboké jizvy na duši leckoho z nás. Lidé jsou svedeni různými zázračnými prostředky, jenom aby zhubli a v krátké době opět přibrali na váze.


Lidé s nadváhou mají také spoustu zdravotních problémů. Ve srovnání s těmi, kdo mají normální hmotnost, jsou například častěji postiženi srdečním infarktem, vysokým krevním tlakem, cukrovkou, žlučníkovými kameny, rakovinou. Navíc i dříve umírají.


Nestaňte se otroky své váhy. Problémy, které se u vás vytvářejí léta, opravdu nelze vyřešit za několik dnů. Základem je změna – ve způsobu stravování, v životním stylu. A trpělivost. To, co se počítá, jsou především dlouhodobé výsledky.